Mindennapi munkánk során felismertük, hogy a kreatív, nagyfokú érdeklődést mutató, motivált gyermekekre fordított idő kevés, fejlesztési lehetőségük nem kielégítő. Bár Pedagógiai Programunk mindig is elismerte a tehetséggondozás helyét az óvodai nevelésben, a gyakorlatban ennek megvalósítása csak az elmúlt években vált tudatossá. Programunk a Tevékenységközpontú óvodai nevelési program adaptációja, mely Gáspár László pedagógiájára, nevelésfilozófiájára épül. A gyermekek fejlődésének nyomon követésére óvodánk Egyéni fejlesztés szakmai munkaközössége helyi programunkhoz egy egyedi regisztrációs naplót dolgozott ki „Fejlődésem lépései” címmel. Referencia intézmény vagyunk: a „Fejlődésem lépései-az egyéni fejlesztés dokumentumrendszere a Mezőkovácsházi Négy Évszak Óvodában” egyik Jó gyakorlatunk. Fontos feladatunknak tartjuk a tehetségek azonosítását, a speciális képességek időbeni felismerését. Ezért a regisztrációs naplónkat úgy bővítettük ki és dolgoztuk át, hogy alkalmas legyen a tehetségcsírák azonosítására és segítse az óvodapedagógusokat a tehetséggondozó munka megvalósításában. Az átlagtól eltérő teljesítményt nyújtó tehetséges gyermekek kiszűrése a tevékenységeken keresztül, megfigyelés módszerével történik, de lehetősége van az óvodapedagógusoknak a DIFER használatára is.
Egyetértünk azokkal, akik azt vallják, a tehetséggondozáshoz tehetségfejlesztésben jártas szakember közreműködésére is szükség van. Ezért továbbképzési programunkban elsőbbséget élveztek a témával kapcsolatos továbbképzések. 2013-ban a Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsésztudományi és Pedagógiai Karán szakvizsgás képzésen 1 óvodapedagógus kollégánk Tehetségfejlesztő óvodapedagógus végzettséget szerzett. A képzést olyan neves szakember fémjelezte, mint Nagy Jenőné, aki a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács tagja, az Óvodai Országos Tehetség Tanács Elnöke. Nevelőtestületünk minden tagja-néhány érdeklődő szülővel együtt-részt vett a Magyar Genius Projektiroda „Képességfejlesztés logikai-és társasjátékokkal” képzésben.
Eddigi tevékenységünk a tehetség kibontakoztatásában:
• toleráns, támogató környezet biztosítása,
• tevékenységek széles skálájának kínálata,
• differenciált képességfejlesztés, erős oldal támogatása, gyenge oldal fejlesztése
• a gyermek önértékelésének, önbizalmának erősítése, fejlesztése,
• pedagógusok továbbképzésének biztosítása, szakmai kompetenciájának növelése,
• szakmai együttműködés, partneri kapcsolat kialakítása tehetségfejlesztési szakértővel a tehetséges gyermekek fejlesztésének érdekében,
• a szülők tájékoztatása és támogatásuk megnyerése a közös munka érdekében
• segítségadás az intézményen kívüli speciális fejlesztés lehetőségeinek kiválasztásában
• a tehetségígéretek fejlődésének nyomon követése az iskolában
• gazdagítás során olyan élményszerző programok szervezése, melyek életkoruknak megfelelő és motiváló hatású
Mindennapi munkánk során felismertük, hogy a kreatív, nagyfokú érdeklődést mutató, motivált gyermekekre fordított idő kevés, fejlesztési lehetőségük nem kielégítő. Bár Pedagógiai Programunk mindig is elismerte a tehetséggondozás helyét az óvodai nevelésben, a gyakorlatban ennek megvalósítása csak az elmúlt években vált tudatossá. Programunk a Tevékenységközpontú óvodai nevelési program adaptációja, mely Gáspár László pedagógiájára, nevelésfilozófiájára épül. Ő a képességek fejlesztését a tevékenységek által, a komplex tevékenységek, cselekvések segítségével tartja megvalósíthatónak. Keret jellege miatt prevenciós, felzárkóztató és tehetséggondozó programokkal is bővíthető. A 3-6 éves gyermek cselekvéseken keresztül jut ismeretekhez, majd képes alkalmazni azokat. Ehhez a Tevékenységközpontú helyi nevelési programunk kiváló megvalósítási lehetőségeket kínál. Az óvodai élet szervezésénél, a napirend, heti rend kialakításánál, pedagógiai módszereink kiválasztásánál az életkori sajátosságok mellett a gyermekek eltérő képességeihez is alkalmazkodunk. A komplex foglalkozások tervezésénél irányadó a gyermekek folyamatos megfigyelése, tevékenységük elemzése, élményeik, tapasztalataik és az aktualitások. A gyermekek fejlődésének nyomon követésére óvodánk Egyéni fejlesztés szakmai munkaközössége helyi programunkhoz egy egyedi regisztrációs naplót dolgozott ki „Fejlődésem lépései” címmel. Referencia intézmény vagyunk: a „Fejlődésem lépései-az egyéni fejlesztés dokumentumrendszere a Mezőkovácsházi Négy Évszak Óvodában” egyik Jó gyakorlatunk. Fontos feladatunknak tartjuk a tehetségek azonosítását, a speciális képességek időbeni felismerését. Ezért a regisztrációs naplónkat úgy bővítettük ki és dolgoztuk át, hogy alkalmas legyen a tehetségcsírák azonosítására és segítse az óvodapedagógusokat a tehetséggondozó munka megvalósításában. Az átlagtól eltérő teljesítményt nyújtó tehetséges gyermekek kiszűrése a tevékenységeken keresztül, megfigyelés módszerével történik, de lehetősége van az óvodapedagógusoknak a DIFER használatára is.
Egyetértünk azokkal, akik azt vallják, a tehetséggondozáshoz tehetségfejlesztésben jártas szakember közreműködésére is szükség van. Ezért továbbképzési programunkban elsőbbséget élveztek a témával kapcsolatos továbbképzések. 2013-ban a Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsésztudományi és Pedagógiai Karán szakvizsgás képzésen 1 óvodapedagógus kollégánk Tehetségfejlesztő óvodapedagógus végzettséget szerzett. A képzést olyan neves szakember fémjelezte, mint Nagy Jenőné, aki a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács tagja, az Óvodai Országos Tehetség Tanács Elnöke. Nevelőtestületünk minden tagja-néhány érdeklődő szülővel együtt-részt vett a Magyar Genius Projektiroda „Képességfejlesztés logikai-és társasjátékokkal” képzésben.
Eddigi tevékenységünk a tehetség kibontakoztatásában:
• toleráns, támogató környezet biztosítása,
• tevékenységek széles skálájának kínálata,
• differenciált képességfejlesztés, erős oldal támogatása, gyenge oldal fejlesztése
• a gyermek önértékelésének, önbizalmának erősítése, fejlesztése,
• pedagógusok továbbképzésének biztosítása, szakmai kompetenciájának növelése,
• szakmai együttműködés, partneri kapcsolat kialakítása tehetségfejlesztési szakértővel a tehetséges gyermekek fejlesztésének érdekében,
• a szülők tájékoztatása és támogatásuk megnyerése a közös munka érdekében
• segítségadás az intézményen kívüli speciális fejlesztés lehetőségeinek kiválasztásában
• a tehetségígéretek fejlődésének nyomon követése az iskolában
• gazdagítás során olyan élményszerző programok szervezése, melyek életkoruknak megfelelő és motiváló hatású
Célunk: a gyermekek adottságainak minél teljesebb kibontakoztatása, tanulás iránti érdeklődésének felkeltése, a pihenés, relaxáció lehetőségének megteremtése, valamint a szülők megnyerése a kora gyermekkori tehetséggondozásnak.
Feladataink: az átlagon felüli adottságok fejlesztése, motivációs adottságok megerősítése, kreatív adottságok kibontakoztatása.
Alkalmazott Tehetség-modell: Nagy Jenőné Mönks-Renzulli (1997), Czeizel (1997) tehetségmodellének óvodai adaptációja.
Tehetségterületek (Gardner többszörös intelligencia modellje alapján):
• nyelvi
• logikai-matematikai
• téri
• testi-kinesztétikus
• zenei
• interperszonális és intraperszonális , mely utóbbiak jól ötvözhetők bármelyik tehetségterülethez.
Tehetségre utaló jelek lehetnek:
Óvodás korban nem beszélhetünk egyértelmű tehetségről, csupán gyanúról, ígéretről. A gyermekek játékában jól megfigyelhetők ezek a tulajdonságok, s minél több jelenik meg egy gyermekben, annál valószínűbb, hogy tehetségígérettel találkoztunk.
A szokásosnál is nagyobb felelősséget jelent egy- egy kiemelkedő képességű gyermek nevelése, ezért segítünk a szakemberek felkutatásában, segítséget kérünk a további fejlesztésekhez.
Mindezeken túl feladatunk:
• óvodai és városi rendezvényeken való fellépések szervezése
• óvodai és város szintű kiállításokon, pályázatokon, versenyeken való részvétel
• szülőkkel folyamatos kapcsolattartás, „Szülők akadémiája”
• publikációk megjelentetése városi honlapon, újságban
Gyermekeket érintő tehetségsegítő programok:
• Vándor Gomba kupa
• Mutasd magad Dél-Békés
• Közlekedésbiztonság gyermekszemmel- Rajzpályázat
• Gazdagítás keretében élmény nyújtás különböző programok szervezésével (színházlátogatás, múzeumlátogatás, kirándulások, séták, könyvtárlátogatás)
Pedagógusokat érintő programok:
1. Tehetségnapok - szakmai fórumok
2. TÁMOP 3.1.11-12/2 332 azonosító számú „Közös kincsünk a gyermek” elnevezésű pályázat képzései
• Tehetségfejlesztés a mindennapi pedagógiai gyakorlatban 30 óra- testületi képzés
• Drámajáték a személyiségfejlesztés szolgálatában 60 óra - testületi képzés
3.Szülői fórumok
Az önfenntartás megteremtésében leginkább humán erőforrásunkra és a Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde infrastruktúrájára támaszkodhatunk. Igyekszünk olyan tevékenységeket, programokat szervezni, melyek költségtakarékosak, s az intézményünk bevételeiből, költségvetéséből finanszírozhatók. Tudjuk, hogy Tehetségpontunk stabilitása részben anyagi lehetőségeinktől is függ, ezért OVIMEZŐ Alapítványunk támogatására és pályázati források igénybevételére is számítunk.
A 12. Óvodabál teljes bevételét (kb.700000 Ft-ot) a tehetséggondozást elősegítő tárgyi feltételek javítására fordítottuk 2011-ben.
-TÁMOP 3.1.11-12/2 332 azonosító számú, „Közös kincsünk a gyermek” elnevezésű pályázat udvari játékai
--TÁMOP 3.2.13-12/1-2012-0017 azonosító számú „A Tudás”VÁR”, Kultúra a közoktatás szolgálatában elnevezésű pályázat keretében Töprengő Tehetségműhely működése