Gimnáziumként fiatal intézményünk a közösségi tehetséggondozás komplex programjával működik.
A tehetséggondozó program kialakítását 2002-ben kezdtük meg. A versenyképes, alkalmazható tudás közvetítését célzó fejlesztési folyamatok 2008-ra hozták meg azt az eredményt, hogy gimnáziumunk a Dél-Dunántúlon egyedülállóként elnyerte a Tehetséggondozó Középiskola címet. Közösségi tehetséggondozásunk fejlesztésközpontú: nem túl szigorú kiválasztás után a program megvalósulása során mutatott fejlődés válik a tanuló tehetségének mutatójává. Ennek megfelelően az intézmény környezetében is elismert értéke a sokoldalú tanulói támogatás, a partnerközpontú működés, az egyéniséget elfogadó szemlélet, mellyel az irántunk megnyilvánuló keresettséget meg tudtuk őrizni. (A "Bélában az egyéniséget elfogadják, a tehetséget felkarolják" szlogennek igyekszünk programunkkal megfelelni.)
Iskolánk tehetséggondozása több pilléren nyugszik. Elsődleges fontosságúak emelt szintű tagozataink matematikából, ill. magyar nyelv és irodalomból, valamint az emelt szintű érettségire felkészítő képzéseink további 7 tantárgyból. A másik terület a versenyeztetés, melynek mérhető mutatói az elért eredmények. A harmadik terület a diákélet, ami vonzza az általános iskolások érdeklődését, a szakkörök, klubok, műhelyek hálózata.
Intézményünkben igyekszünk a tanulás aktív részeseivé tenni a diákokat. Gimnáziumunk keresettségével, eredményességével, a képzés struktúrájával, támogató szemléletű pedagógiai gyakorlatával sikeresen valósítja meg tehetséggondozó programját vonzáskörzetében.
Tehetséggondozó műhelyeinkben (IKT-műhely, Olvasástechnikai műhely) kilenc általános iskolával működünk együtt. Közös előadásaink vannak a Magyarországi Német Színházzal, kihelyezett rendezvényeink vannak a megyei könyvtárban. Az Utánpótlás Kézilabda Egyesületre, a Kosárlabda Sport Clubra, az Utánpótlás Futball Egyesületre épülő közoktatási sportiskolai kerettanterv szerint sportosztályunk indult az élsportolók támogatására. A tehetségazonosító fejlesztésekbe bevonjuk a velünk eddig is együttműködő pedagógiai szolgáltató szakembereit. A program része a szekszárdi kistérségben a 7-8. osztályos tanulók tehetségkutató tehetségfejlesztése, ahol célunk, hogy a különböző szociális, kulturális és gazdasági háttérrel rendelkező szülők gyermekeit az általános iskolákkal partneri együttműködésben bevonjuk tehetség-kibontakoztató foglalkozásainkba. Programunkban teszünk azért, hogy előmozdítsuk a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségét.
A TÁMOP 3.2.2. hálózatfejlesztésben potenciális referenciaintézményként közvetlen munkakapcsolatba kerülünk a régió középiskoláival, ami serkenti a pedagógiai műhelymunkát. A tehetségígéretek felkutatásával a középiskolába készülő tanulók komplex képességfejlesztésével kapcsolatos, dokumentált gyakorlatunkat át tudjuk adni az érdeklődőknek.
Az általunk hagyományosan megszervezett megyei versenyek (angol és környezetvédelem), a Neumann János Tehetségkutató Programtermék Verseny, az alkotóműhelyek, az élsportolókhoz igazított oktatás, a tehetségkutatás és -azonosítás segítik a tanulási kedvet, mozgósítják a személyiség fejlődéséhez szükséges energiákat, fejlesztik az egész életen át tartó tanulás képességét.
Az intézményi munkát tehetségkoordinátor segíti.
A kompetenciaméréseken gimnáziumunk egyenletesen, az országos átlagot meghaladóan teljesít. Eredményességi mutatóink alapján Tolna megye legjobb középiskolái közé tartozunk.
Az utóbbi öt évben pedagógusaink korszerűsítették tudásukat tanfolyami képzésben, PhD-képzésben, újabb diplomát, illetve pedagógus szakvizsgát eredményező oktatásban. A HEFOP 3.1.2 pályázati támogatással - akkreditált továbbképzéseken - öt területen 12 pedagógusunk készült fel a kompetencia alapú oktatásra, majd ismereteiket tervszerűen szervezett belső képzéseken adták tovább a tantestület tagjainak. E támogatás keretében lehetőséget kaptunk további továbbképzésekre: együttműködésen alapuló tanulásszervezés, ill. intézményfejlesztést támogató továbbképzésen 26 pedagógus vett részt. Más pályázati támogatásokból (Patrónus program, JAM, POP) a projektpedagógia, az epochális oktatás, az egyéni fejlesztés területén négy pedagógus szerzett jártasságot. 120 órás EU-s pályázati projektmenedzsment tanúsítvánnyal két pedagógus rendelkezik. Az Arany János Kollégiumi Program megszervezése kapcsán 12 pedagógus "érzékenyítő" képzésben vett részt a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók differenciált fejlesztése érdekében. Az IKT-kompetenciákat fejlesztő akkreditált és nem akkreditált képzések, valamint folyamatos belső képzések révén minden pedagógusunk képes az IKT-alapú tanulási környezetnek megfelelni. A gimnázium által megvalósított TÁMOP 3.1.4 projektben hét bevont pedagógus és három vezető 4x30 órás továbbképzéseken a korszerű pedagógiai eljárásokat mélyítő, valamint projekt-, ill. változásmenedzsment ismereteket szerzett, ill. frissített. Ezenkívül SNI, tehetségpedagógiai és tantestületi IPR-továbbképzéseket vettünk igénybe. A tantestület három tagja szaktanácsadó, egy-egy folyamat-tanácsadó, képző és mentor, egy vezető tanár. A szakvizsgázott pedagógusok aránya 19 %. Szakértői tevékenységet aktívan két kolléga folytat. A kompetenciamérésekben minőségbiztosítóként évente 6-8 pedagógus működik közre. Az aktív érettségi vizsgaelnökök, emelt szintű vizsgáztatók, javítók száma évente változó, de a vizsgáztatási és emelt szintű vizsgaszervezési feladatokból is jelentős részt vállalunk. A pedagógiai innovációk folyamatos fenntartásának igénye továbbra is szükségessé teszi a pályázati források keresését a továbbképzések finanszírozására. A TÁMOP 3.4.3 tehetséggondozó pályázati támogatásból jelentős összegeket fordítunk a 2010/2011. tanévben tehetségpedagógiai továbbképzésre. A referenciaintézményi szerepre felkészítő forrásokkal a pedagógusok felnőttképzési kompetenciái is fejleszthetőek lesznek, mely pozitívan hat az intézmény marketing-tevékenységének továbbfejlesztésére.
A fiatal tehetségek minél jobb felismerése és segítése érdekében 37 fős gimnáziumi tantestületünkből 23 pedagógus (tantestületünk közel 2/3-a) 30 órás akkreditált tehetségpedagógiai továbbképzést végzett. Potenciális tehetségpontként pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő segítséget képesek nyújtani a tehetséges fiataloknak. Saját eljárást dolgozunk ki arra, hogy megismerjük a tanulók képességeit a tanulásban, motiváltságuk és kreativitásuk szintjét. Erre alapozva biztosabb talajra építhetjük az emelt szintű tanulmányi területek tehetséggondozó munkáját. Az Arany János Kollégiumi Program keretében, valamint komplex tehetséggondozó programunk részeként külső szolgáltatóval együttműködve tehetségdiagnosztikai szolgáltatások igénybe vételét tervezzük.
Kapcsolatot építünk két tehetségponttal: Bonyhád (matematika), Szolnok (tehetségek felismerése, a tehetségazonosítás módszerei). Intézményünkben tehetség-team működik. A team a tehetségfelismerés, -azonosítás, tanácsadás tevékenységeit, valamint egyéni fejlesztés területeit fogja össze. Az általános iskolás korú gyermekek komplex tehetségfejlesztő programjának gondozását tehetségkoordinátor segíti. A versenyszervezés intézményünk szervezési projektje, melyben a diákok kibontakoztathatják ilyen irányú tehetségüket. Tehetséggondozó tevékenységünkbe külső szakembereket is bevonunk: Dr. hc. Kovács Győző, a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság volt főtitkára, Szekszárd díszpolgára informatikai téren támogatja a tehetségkutatást. Gacsályi József költő rendszeresen tart fejlesztő foglalkozásokat intézményünkben. Németh Judit versmondó, könyvtáros segíti a versmondóink kibontakozását a megyei könyvtárban szervezett programokon. Kaczián János levéltárosra, a Tolna Megyei Honismereti Egyesület vezetőjére a tanulói kutatómunka támogatásában számíthatunk. A versenyek zsűrijébe neves szakamberek fogadják el rendszeresen meghívásunkat, a támogatók között innovatív informatikai cégek vezetői vannak jelen.
A tanári kar harmada elkötelezettje a tehetséggondozásnak. Heten rendelkeznek pedagógus szakvizsgával, ketten végeznek szakértői-szaktanácsadói tevékenységet, négyen rendelkeznek érettségi vizsgaelnöki képzettséggel, egy fő angol emelt szintű érettségi megyei multiplikátor, ketten alkotóművészek: író-költő, ill. grafikus-festőművész.
Elsősorban Szekszárdon és a Szekszárdi Kistérségben, az élsportolók felkutatásában pedig egész Tolna megyében kívánunk tevékenykedni.
A város és a régió középiskoláival TÁMOP pályázat keretében középiskolai hálózat alakult, amelyben a pedagógiai együttműködés aktív előmozdítója az I. Béla Gimnázium. A hálózatban pedagógiai innovációink bemutatására, jó gyakorlataink átadására vállalkozunk rendszeresen. Módszertani bemutatóink a tehetséggondozó tevékenységre pozitívan hatnak.
Tehetséggondozó műhelyeink révén két területen - területenként 4, ill. 5 általános iskolával kiépített - hálózatunk működik: a gimnáziumi műhelyben fejlesztett programmal dolgoznak az iskolai klubok, melyekhez egy-egy, a gimnázium által szervezett verseny csatlakozik. A tehetségfejlesztés mellett ezzel a tehetségek bemutatkozására is lehetőséget, alkalmat tudunk biztosítani.
Az általános iskolákkal kiépített kapcsolataink vannak a 7-8. osztályos tanulók számára szervezett komplex tehetségfejlesztő programunk megvalósításában, melybe a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat is törekszünk bevonni. A program egyúttal segíti a felkészülést a központi felvételi vizsgára. Ennek eredményessége érdekében a programnak meg tudtuk nyerni az általános iskolákat.
Lázár Ervin Szépíró Műhely és Pódium működik a gimnáziumban, melyhez a város civil szervezetei támogatólag csatlakoznak fellépési lehetőségek és közös előadások megtartásával. Ezzel a tehetségfejlesztésbe az ehhez a területhez értő szakembereket tudunk bevonni.
Sportosztályunk fenntartását a város nagy sportegyesületeinek gimnáziumunkkal való összefogásával tudjuk biztosítani. Az egyesületi edzőket kérjük fel a fejlesztő tevékenységre, így a tehetségesek több mint kétszer annyit edzhetnek.
Tanévente megrendezett versenyeinkhez, fesztiváljainkhoz (Tolna Megyei Angol Nyelvi Műfordító Verseny; Megyei Környezetvédelmi Verseny; Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny, Olvasástechnikai Verseny, Művészeti fesztivál) a forrást évről évre pályázati támogatással tudjuk megteremteni. Forrásbővítő tevékenységünk intenzív.
Az I. Béla Gimnázium 2008-ban elnyerte a Tehetséggondozó Középiskola címet, mellyel lehetővé vált a középiskolába történő felvétel feltételeként emelt szintű, tehetséggondozó központi írásbeli felvételi vizsga előírása. Az emelt szintű felvételi sikeres teljesítésével a tanulók emelt szintű, tehetséggondozó matematika, ill. magyar nyelv és irodalom képzésben vesznek részt. A gimnázium összes tanulója emelt óraszámban tanulja az informatikát. A számítógéppel támogatott modern kommunikáció gazdag eszköztárát mozgósítjuk gimnáziumunk tehetséggondozó tevékenységében: 227 db személyi használatba adott tanulói laptoppal segítjük az e-learning rendszerünk alkalmazását a tanulási-tanítási folyamatban, támogatjuk a tanórai és a tanórán kívüli tehetséggondozást, az önálló tanulást, ismeretszerzést, ill. egy-egy témában a kreatív tanulói tevékenységet.
Reál és humán területen három éve tudományos diákköri konferenciát szervezünk honismereti, környezetvédelmi tematikával. A tanulói kutatómunkát szaktanáraink egész tanéven át gondozzák. Reál területen az emelt szintű érettségire való felkészítésen túl a versenyekre, a különféle levelező pontversenyekre koncentrálunk.
Kiemelt területünk a művészeti alkotó tevékenység támogatása: médiaműhelyünkben a fotó- és filmművészet diák-remekei készülnek (Helikoni Nagyarany díj, regionális diákfilm-fesztivál aranyérem). A Diákírók Lázár Ervin Szépíró Műhelyében rendszeresen teremtünk alkalmat gimnáziumunk tehetséges íróinak, költőinek és előadóinak bemutatkozására. Évente legalább három olyan előadást szervezünk, amely városi nyilvánosságot kap. Évről évre aktív résztvevői vagyunk Tolnai Népújság által szervezett Séta-programnak, mely segíti a diákújságírók folyamatos megjelenését a napilapokban.
Új kezdeményezésünk a tehetségek azonosítását lehetővé tevő eljárás kidolgozása intézményünkben. Két tanéven át tehetségazonosító szolgáltatásokat tudtunk igénybe venni. Az erre épült tapasztalatainkat saját eljárás kidolgozásával kívánjuk hasznosítani.
Tehetségkutató tevékenységünk keretében évente öt verseny, fesztivál megrendezésére vállalkozunk: Hagyományosan nagyhírű versenyünk a Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny, melyet az Oktatási Minisztérium három alkalommal anyagilag is támogatott. Hat kategóriában általános iskolai és középiskolai korú versenyzők mérik össze informatikai produktumaikat.
Megyei szintű versenyeink a környezetvédelmi és az angol műfordítói verseny. A 2010/2011. tanévtől pedig kétévente kortárs művészeti fesztivált és kistérségi olvasástechnikai versenyt rendezünk. A versenyek megrendezése egyúttal tehetséggondozó felkészítő munkát is jelent. Ezen a téren a hálózatépítésre is gondot fordítunk: szakmai műhelyekkel segítjük más iskolák a felkészítő tanárainak munkáját. A humán profilú tehetséggondozásba jól gondozott külső kapcsolataink révén be tudjuk vonni a megyei könyvtár, valamint a német színház szakembereit, népművelőket. A tanulói kutatómunka támogatásában erős levéltári és múzeumi kapcsolataink is jól működnek. Az együttműködés konkrét formáit megállapodások és a konkrét programok rögzítik. Kapcsolataink révén igényes kiállításokat szervezünk. Az I. Béla Gimnázium iskolai galériája a város egyik rangos grafikai kiállítótere. A kiállítás megnyitók és az azt követő, az alkotók bevonásával szervezett rendhagyó órák diákjaink esztétikai érzékét eredményesen fejlesztik.
Az élsport támogatása intézményünkben közoktatási típusú sportiskolai osztály működésével és intenzív versenyeztetéssel valósul meg. A tehetségkutató tevékenységbe a velünk együttműködő utánpótlás (kézilabda, kosárlabda, labdarúgás, atlétika) egyesületeket bevonjuk. Tehetséggondozó programunk része az általános iskolák 7-8. osztályosai számára kifejlesztett komplex tehetségfejlesztő program, melyet tanévente októbertől májusig bonyolítunk heti rendszerességgel.
Intézményünk innovációs tapasztalatokkal rendelkezik, nagymértékben vált szervezeti kultúránk részévé a folyamatosan változó pedagógiai környezethez való alkalmazkodás képessége. A HEFOP 3.1.2. pályázat keretében egy nyolctagú konzorcium tagjaként bevezettük, teszteltük a kompetencia alapú képzést megvalósító oktatási programcsomagokat. A konzorciumon belül és a másik szekszárdi konzorciummal együttműködve pedagógusaink kiskonferenciák, szakmai műhelyek keretében bemutatták tapasztalataikat. A középiskolai képzésben a kompetencia alapú oktatás alkalmazásának bemutatására a fenntartási időszakban is folyamatosan szervezünk bemutatókat.
Pályázati úton elnyertük az OKM támogatását a Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Versenyre, melyet 2004 óta bonyolítunk, és a változó informatikai környezethez alkalmazkodva mind tartalmi, mind pedig szervezési elemeit folyamatosan fejlesztjük.
Pedagógiai programunkat, helyi tantervünk tantárgyi programjait rendszeresen fejlesztjük, átdolgozzuk. Természettudomány, EU-s ismeretek tárgyunk tantárgyi tanterve saját fejlesztésű. Mivel 2008-ban feladataink óvodai, általános iskolai és kollégiumi feladatellátással bővültek, alapdokumentumaink teljes egészében megújultak.
Minőségfejlesztési rendszerünk 2001 óta rendelkezik külső tanúsítvánnyal. A minőségirányítási program, teljesítményértékelési rendszer és a működés dokumentumai alapján az OKM által kiírt - pedagógusok teljesítményére vonatkozó - teljesítmény-motivációs pályázaton kiváló minősítést kaptunk.
2008-ban Tehetséggondozó Középiskola címet nyertünk, tehetséggondozó programot valósítunk meg.
Folyamatosan dolgozunk azokon a nemzetközi projekteken, melyeket a Comenius Iskolai Együttműködések pályázataink keretében valósítunk meg. Az előző tanévben egyszerre 2 kétéves projektben tevékenykedtünk: egészségnevelés és IKT témakörben. A programokban 8 és 9 EU-s tagállam középiskoláival dolgoztunk együtt. Kapcsolatainkat az új pályázati körben frissítjük, remélve az új támogatást.
Pályázati támogatásból bevezettük a francia nyelv oktatását.
Kétszer nyertük el az SZMM támogatását a helyi közösségi színtereken zajló drogprevenciós és egészségfejlesztési tevékenység elősegítésére. ZÓNA programsorozatunk Szekszárd és környéke fiataljainak gazdag szabadidős kínálatot adott. Pályázati támogatásból valósítjuk meg a JAM (gazdasági oktató program) programot iskolánkban. Ebben a programban 25 diákunk dolgozik félévente. Saját fejlesztésű tananyagokat is alkalmazunk. A Tudatos Pénzügyekért Alapítvány által kiírt POP pályázat keretében a Pénziránytű iskolahálózat tagja lettünk. Ennek keretében EU-s ismeretek tantárgyunkban kidolgoztuk a kezdeményező képességet, ill. vállalkozási kompetenciákat fejlesztő tartalmakat. Az Ökoiskola címre pályázatot nyújtottunk be. A TÁRS programmal felkészülünk a középiskolások számára tervezett közérdekű tevékenységek gyakorlására.
Potenciális referenciaiskolaként együttműködünk a TÁMOP 3.2.2 régiós projektben, szakmai bemutatókat szervezünk, részt veszünk több szakmai műhely munkájában.
A TÁMOP 3.1.4-es intézmények számára adaptálható, dokumentált jó gyakorlatokat dolgoztunk ki, melyet 2010 tavaszán ötven középiskolának átadtunk, további tapasztalatokat szerezve ezzel a szolgáltatói szerepvállaláshoz. Intézményünk valamennyi feladat-ellátási helye TÁMOP 3.1.4 pályázati programot valósított meg. Az átfogó intézményfejlesztési feladatokat és az innovációt feltételező módszertani kiadványok készítését a pedagógusok magas színvonalon végezték el. A tehetséggondozás további fejlesztésére, hálózatépítésre TÁMOP 3.4.3 projektünk újabb pedagógiai innovációs tevékenységet indított intézményünkben, melynek eredményeként még sokrétűbbé és teljesebbé tudjuk tenni a tehetséggondozás komplex rendszerét.
Innovációs tapasztalataink hozzásegítettek bennünket ahhoz, hogy a szolgáltatói szerepvállalásra is felkészüljünk. Három kidolgozott jó gyakorlatunkkal és újabbak fejlesztésével reméljük, hogy sikerül folyamatosan saját erőből, ill. pályázati, alapítványi támogatásból a szükséges anyagi erőforrásokat a tehetséggondozáshoz mozgósítanunk.