Intézményünkre alapvetően jellemző volt az innovatív-kreatív szemlélet. Több mint fél évszázadon át mi képeztünk középfokú végzettségű szakembereket a folyamatosan átalakuló villamos-energiaipar számára. Az informatika térhódítására alkalmazkodva profilbővítést hajtottunk végre, bevezettük az informatika-szoftverfejlesztő szakirányt. Majd a fenntartói-szülői-tanulói képzési elvárások és igények mentén egy harmadik szakirányt is bevezettünk: a rendészet-közszolgálatot.
Diákjaink kiváló eredményeket értek el a szakmai tanulmányi versenyeken, középfokú tanulmányaikat befejezve képesek voltak teljesíteni a felsőfokú oktatási intézmények követelményeit, helyt álltak a munka világában. Műszaki – informatikai szakközépiskolaként a szakmai tantárgyakból történő tehetséggondozásra nagy hangsúlyt fektetünk. Céljaink között a logikusan gondolkodó, megújulásra képes, a fenntartható fejlődést szem előtt tartó, folyamatos önművelésre felkészült diákok képzése szerepel, ezért közismereti tantárgyakból is igyekszünk felismerni és fejleszteni tehetséges tanítványainkat.
Nyolc tehetségműhelyünkben jelenleg közel 100 tanulónk kibontakozását segítjük. Iskolánk tehetséggondozó munkacsoportjának tagjai valamennyi pedagógus kollégával kapcsolatot tartanak. Területek: humán, idegen nyelvi, matematika-logikai, természettudományok, műszaki, informatika, rendészet-közszolgálati, testnevelés-sport. A tehetségígéretek felfedezésében a szaktanárok, osztályfőnökök, szakkörök vezetőinek megfigyelése, tapasztalata alapvető.
A tehetségazonosításkor többféle módszert használunk: motiváltság vizsgálat, interjú, pedagógiai és pszichológiai tesztek. Egyedi esetekben (különleges tehetség/kettős tehetség) folyamatos az együttműködés az iskolapszichológus és fejlesztő pedagógus (SNI, BTMN, ADHD) kollégákkal. Egyedülálló szakembergárdával rendelkezünk: tehetséggondozó szaktanárok, fejlesztő pedagógusok, iskolapszichológus foglalkozik tehetségeinkkel. Prioritásunk: az önkéntesség, a feladat iránti elkötelezettség.
Az anyanyelvi és idegen nyelveken történő színvonalas kommunikáció elsajátítását három tehetségműhely évenkénti 4-5 programja biztosítja. A humán tehetségműhely egyik innovátori mesterprogramja segítségével - Komplex személyiségfejlesztés az integratív irodalommal címmel pedig 2019-től szignifikáns javulást és eredményeket ért el a humán szakmai területen.
A testi-kinesztetikus területen történő tehetséggondozás 12 éve kezdődött és komoly sikereket hoz jelenleg is.
Tanítványaink műszaki-informatikai beállítottsága miatt a legtöbb programunk a logikai-matematikai, valamint természeti tehetségterületeken valósul meg, négy munkaközösség 12-15 pedagógusa irányításával.
A rendészet-közszolgálat tehetségműhely pedig az első végzősökkel (2025) a gyakorlati bemutatókon, pályaorientációs börzéken, speciális szakmai versenyeken mutatkozott be sikeresen.
Személyre szóló fejlesztési terv, vagy kis csoport számára összeállított tematika alapján végezzük a tehetséggondozást.
Tevékenységünk első lépéseként saját tanítványaink körében végzünk tehetségazonosítást, tehetséggondozást, illetve tehetség tanácsadást. Helyi, intézményi hatókörrel felkutatjuk a kreatív alkotókészséggel, gyors reagáló képességgel rendelkező diákjainkat, segítünk nekik abban, hogy felismerjék saját képességüket, ösztönözzük őket arra, hogy kiépítsék önfejlesztő stratégiájukat. A tanítási órákon differenciált oktatással, a szakkörökön, felkészítőkön, tehetségműhelyekben egyénre szabott projektekkel támogatjuk kibontakozásukat.
Külön hangsúlyt fektetünk az elektrotechnika – elektronika, valamint informatika és rendészet-közszolgálat szakmacsoportos képzésben részesülő tanítványaink esetén a speciális tehetségígéreteink megtalálására, szükségleteik felismerésére, fejlődésük elősegítésére. Figyelünk az ún. kettős tehetségígéreteinkre is, az ő fejlesztésükben a fejlesztő pedagógusok vesznek részt team munkában.
Diákjaink értékrendjének alakításában együttműködünk a családjaikkal. Az önismereti tréningeken a kortárscsoport motiváló erejére is számítunk.
Segítő támogatásunk második szakaszában saját tanítványainkat felkészítjük a budapesti, a körzeti és országos és Kárpát-medencei versenyekre.
Informatika szakmacsoportban – regionálisan - Budapesten és vonzáskörzetében működő általános iskolák 7-8. osztályos tanulóinak és tanáraiknak közreműködésével több fordulós online és kontakt vetélkedő megszervezésével motiváljuk a kreatív diákokat (VIA - Verebély Informatika Alkalmazói verseny). A feladat iránti elkötelezettségük emelésével, a sikerélmény megteremtésével készítjük fel őket a középiskolai kihívásokra és a pályaorientációra.
Együttműködő partnereink: Az elmúlt években komoly támogatást kaptunk a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet munkatársaitól. Módszertani segítséget nyújtottak a tehetséggondozó munkacsoport számára, konzultációkon a felmerülő kérdéseket megvitattuk, pedagógusainkat akkreditált továbbképzéseken készítették fel várható feladataik megoldására. Szaktanácsadójuk ma is közreműködik programjaink színvonalas kivitelezésében. Egy-egy különböző szintű oktatási intézménnyel, általános iskola (Csata), középiskola (Bolyai), kollégium (Pannónia) együttműködési megállapodás alapján hangoljuk össze tevékenységünket. Szakirányú egyetemeinkkel is szoros munkakapcsolatban vagyunk. A BME, ÓE, GDE intézményeivel, oktatóival élő munkakapcsolatban vagyunk, részt veszünk egymás programjain, workshopjain, tehetségkiválasztó rendezvényein, oktatóink előadóként is szerepelnek az egyetemi tehetségnapokon.
Egy szakképző intézménynek nélkülözhetetlen, hogy a munka világának legkorszerűbb elvárásaival is szembesüljön. Ebben segítenek nekünk egyes villamos-ipari és informatikai cégek, nagyvállalatok, Kft-k, Zrt-k, a BM, a HM, a XIII. ker-i RFK , melyek közül többel is keretszerződésben foglaltan működünk együtt. A tehetségazonosításban, tehetség tanácsadásban nélkülözhetetlen az iskolapszichológusunk együttműködése. A külsős szakmai tapasztalatcsere jól működő helyszínei pedig a XIII. kerületi tehetségkoordinátor pszichológus által megszervezett műhely foglalkozások.
Munkánk hatékonyságának alappillére a szülők megnyerése a tehetségfejlesztés területén is.
A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének programjain, továbbképzésein, webináriumain részt veszünk, pl. a Tehetséghidak Program számos elképzelésünk megvalósításában nyújtott segítséget. Nyitottak és érdeklődők vagyunk az újdonságok irányában is pl. Hivatásunk a tanítás - önreflexiós kártyacsomag bevezetése iskolánkban.
• A tehetséggondozó munkacsoport figyelembe veszi az adott tanévben tehetséggondozásban részesítendő tanulók speciális igényeit. A tevékenységet végző pedagógusok kis csoportokra elkészített tematikák, vagy egyéni fejlesztési tervek alapján dolgoznak.
• Angol-, és német-nyelvből gyorsító programokkal előrehozott érettségi vizsgákat tesznek tanítványaink, gazdagító programokkal nyelvvizsgára készülnek. Az ERASMUS-programban kijelölt testvériskoláink diákjaival közös szakmai gyakorlatokat szervezünk, a legkiválóbbak így egyszerre sajátítják el az idegen-nyelvi kommunikációs technikákat, és szakmai tapasztalatcserére is sor kerülhet.
• A humán tehetségműhely szintén a felmenő rendszerű szaktárgyi versenyekre készíti fel a tehetségeinket (IJHV, Arany Balladamondó, Kazinczy) ill. komplex személyiségfejlesztést végez a mesterprogram segítségével. A LiterTúrázók irodalmi szakkör a művészetek segítségével valósít meg integratív tantárgyközi tehetséggondozást.
• Matematika tehetség műhelyeinkben emelt szintű érettségi felkészítés, valamint gondolkodtató problémák, logikai feladatok megoldására kerül sor. Felkészítjük diákjainkat a Kenguru, Bolyai és a Genius Logicus Európai Uniós Logikai versenyre.
• A természettudományok iránt érdeklődő, tehetséges tanulók komplex módon ismerkedhetnek meg a biológia, fizika, földrajz és kémia szépségeivel. Gyakorlat-, tapasztalatközpontú foglalkozásaikon elsajátíthatják a kutatási tevékenység alapjait, kísérletsorozatok végrehajtásával, a terepgyakorlatok több tudományterületet felölelő feladatainak megoldásával bővíthetik ismeretanyagukat, valamint a fényjelenségek és a csillagászat témájában ismeretterjesztő projectekben vehetnek részt szakmai partner bevonásával. (Svábhegyi Csillagvizsgáló)
• Erősáram és informatika területén a leendő szakmájuk egyes részterületeiben szereznek jártasságot a tehetségműhely tagjai. Kötelességünknek érezzük, hogy a tehetséges tanítványainkat becsületesen felkészítsük a szakmai versenyekre.
• Kimagasló képességű diákok edzése, felkészítése és versenyszereplése történik a MDSSZ és a BDSSZ égisze alá tartozó felmenő rendszerű DiákOlimpiai versenyrendszerekben. Pár éve alakult a DSE természetjáró szakosztálya, amely rákapcsolódott a BDSSZ és a BTUSZ középiskolai versenyrendszerébe.
• Diákjaink szellemi termékeit, produktumait, alkotásait bemutatjuk az iskolai tehetségnapokon, kiállítjuk a folyosói tárlókban a legkiválóbbak felkerülnek a honlapunkra is. A tehetségnapokra híres, szakmájukban kimagasló teljesítményt nyújtó előadók kapnak meghívást.
• Számunkra bebizonyosodott, hogy a szakiskolások is képesek egyes részterületeken kimagasló teljesítményekre. Szenzitivitásukra, fantáziájukra támaszkodva - egyéni terv alapján - foglalkozunk velük.
• Segítjük az alulteljesítő tehetséges tanulóinkat, részt veszünk a BMSZC ESL pilot programjában, esélyt teremtünk.
• Pedagógiai, szakképzési, pályaválasztási területen tehetség tanácsadást folytatunk.
A fenntartó BMSZC infrastrukturális keretéből részesülve sporteszközök, sportudvar, tornaterem felújítás, oktató-nevelő munkához szükséges eszközök beszerzésére van némi lehetőségünk.
Forrásteremtéshez felhasználjuk a Verebély Alapítványt, hiszen az alapítványi okiratában a tehetséggondozó tevékenység, tehetségprogramok és rendezvények finanszírozása, eredményes tanulóink díjazása is szerepel. Az éves 1%-os SZJA szülői, vállalkozói, céges felajánlásaira is bizton számíthatunk. Pályázati forrásaink is jelentősek: a humán mesterprogram együttműködő partnerei milliós anyagi segítséget jelentenek (Bp. Film Zrt -SuliMozi; Magyar Állami Operaház-OperaKaland; Vígszínház-VígDiák; Nemzeti Színház-Nemzeti a Diákokért, Főv. Önk. Kob-IKKP) Évente milliós hozzájárulást finanszíroz tehetséggondozásunkhoz, eszközfejlesztésünkhöz az MDSZ, a BDSZ és a SOSZ a tanévenkénti verseny-és tömegsport eredményességi céltámogatása. Örömteli és egyre gyakoribb jelenség a célirányos adományozás szülők, tanárok, cégek, vállalkozók részéről, százezres nagyságrendben támogatják rendezvényeinket, fejlesztik eszközparkunkat. (Tóth Krisztina-project; HOBO-project, GDF amortizációs eszközproject). Nem elenyésző a Civil Szervezetek által nyújtott éves szintű százezres nagyságrendű támogatás sem, melyeket szintén becsatornázhatunk a tehetséggondozó területekbe integratívan (Rákóczi Szövetség, ERASMUS).