A Csata Utcai Általános Iskola 1911-ben nyitotta meg kapuit. Iskolánk hagyományos szerkezetű, nyolc évfolyamos általános iskola, ahol emelt szintű az oktatás angol nyelv és testnevelés tantárgyakban. Pedagógiai programunk célkitűzései: a korszerű tudásátadás, a képességek, a személyiség, a tehetséges, jó képességű gyermekek sokoldalú fejlesztése. Az iskolában folyó magas szintű nevelő-oktató munka elismeréseként az intézmény elsőként kapta meg a XIII. kerületben a Minőségi nevelési-oktatási intézmény címet 2001 őszén, majd 2004-ben „Pro Scholis Urbis” díjat.
Úgy gondoljuk, hogy minden tanulónk tehetséges valamiben. Nevelő-oktató munkánk során feladatunknak tekintjük, hogy mindezt felismerjük, teret adjunk kibontakozásához, lehetőségeinkhez mérten tehetséges tanulóinkat optimálisan fejlesszük.
A tehetséggondozás módszereiben a megújuló tanulásszervezési eljárások alkalmazásával tesszük hatékonyabbá a fejlesztő munkát:
• differenciált tanulásszervezés: egyéni képességeket figyelembevevő tanulási utak biztosítása a megfelelő eszközökkel, IKT eszközeinek használatával,
• kooperatív technikák,
• projektmódszerek,
• tevékenységre épülő módszerek alkalmazásával
A tehetség kibontakoztatását az alábbi tevékenységrendszerrel biztosítjuk.
Tanórai differenciált képességfejlesztés
• Megszervezzük az egyéni képességekhez igazodó tanulást, biztosítjuk a képességek szerinti minőségi többletterhelést (projektoktatás)
• Színes tevékenységrendszerünkkel lehetőséget adunk a speciális képességek felismerése.
• Tanévenként megtervezzük a képesség szerinti csoportbontást (magyar, matematika, idegen nyelv)
Tanórán kívüli lehetőségek
• A tehetséges tanulók tudásának továbbfejlesztését segítik a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti, kulturális stb.) versenyek, vetélkedők, melyeket az iskolában rendszeresen megrendezünk. Emellett biztosítjuk a tanulók számára az iskolán kívüli versenyeken, pályázatokon, országos levelező, feladatmegoldó versenyeken való részvételt.
• Felkészítjük tanulóinkat az iskolai és kerületi, országos szintű versenyekre.
• Szakkörökben (alsó tagozaton: matematika, kézműves foglalkozások, felső tagozaton: angol, számítástechnika, fizika, rajz, történelem, természetismeret, matematika), sportkörökben (labdarúgás, floorball, kosárlabda), énekkarban biztosítjuk a tehetséggondozást.
• Bevonjuk tanulóinkat az iskolai rendezvényeken (Családi nap, „Csatagála” kulturális bemutató, Szüreti mulatságok), műsorokban (az iskola ünnepélyei), előadásokban való szereplésbe, együttműködünk velük a lebonyolításban, a díszletek készítésében stb.
• Művészeti nevelés palettáját szélesítve báb, dráma és színjátszó foglakozásokon, képzőművészeti és zeneoktatáson (furulya) vehetnek részt.
• Az iskolai könyvtárban biztosítjuk a tanulás, az önképzés, az önálló kutatómunka feltételeit, lehetőségét. Író, olvasó találkozókat, olvasó délutánokat, vers és prózamondó maratont rendezünk diákjainknak.
• Az önművelésre, a többletismeretek megszerzésére lehetőséget adunk a „Kis tudós” vetélkedőn, a tantárgyi heteken, a kísérletező órák alkalmával, melyet minden tanévben megrendezünk.
• Megismertetjük tanulóinkat és szüleiket az egyéni képességek kibontakoztatásának iskolán kívüli lehetőségeivel. Támogatjuk az ebben való részvételt.
• Lehetőséget adunk az iskola tárgyi feltételeinek maximális kihasználására tanórákon kívül is (táncterem, tankonyha, tornatermek, TV, videó, Internet stb.).
Fontosnak tartjuk az érték, mint példa, a tehetséges tanulók helyi és iskolán kívüli elismertetését, kitüntetések adományozását. Az iskolai és kerületi versenyeken eredményesen szereplő tanulókat „Büszkeségeink” táblán bemutatjuk, oklevél, könyvjutalom, plakettek és díjjal való (Csata-díj) jutalmazásban részesítjük.
A tehetséggondozás kiemelt területei iskolánkban:
a) Interperszonális
b) Logikai-matematikai
c) Nyelvészet
d) Természeti
e) Testi-kinesztetikus
f) Térbeli-vizuális
a)Interperszonális tehetségterület:/drámajáték,vezetői kompetenciák fejlesztése, kommunikációs foglalkozások/ A gyerekekben rejlő tehetséget alsó tagozaton keressük. A tehetség gondozását a felsős évfolyamokon szervezzük.
Az egész napos nevelés keretében alsó tagozaton művészeti klubok működnek (báb, színjátszás). Az önkifejezés fejlődését bemutatjuk a Pöttöm Pódium előadásain.
A vezetői kompetenciák fejlesztését az életkori sajátosságokhoz igazodó felelősi rendszer működtetése segíti. Az iskolai diákönkormányzat szervezi a diákügyeleti rendszert, a DÖK választásokat, szervezi az iskolai rendezvényeket. Felső tagozaton mentortanárok támogatják a diákvállalkozást, ezáltal a vezetői, vállalkozási, gazdasági, pénzügyi ismeretek fejlődését segítik.
b )Logikai-matematikai tehetségterület:A matematika tantárgy heti óraszámát 1-4. évfolyamon 1 tanórával megemeltük. Az informatikát három számítógép teremben csoportbontásban, első osztálytól kezdve tanítjuk. Iskolai web lapot szerkesztünk, mely informálja a szülőket az iskolai eseményekről, tervekről, eredményekről.
c) Nyelvészet tehetségterület: A magyar nyelv és irodalom tantárgy heti óraszámát az 1-4 évfolyamon 1 órával megemeltük. Az angol nyelvet első osztálytól kezdve tanítjuk. Az 1-3. évfolyamon heti 2 tanórában, 4. osztálytól heti 3 órában. A felső tagozaton emelt szintű,heti 5 órában tudásszint szerinti bontott csoportokban.
d) Természeti tehetségterület:A tantárgyak tanítása során előtérbe helyeztük a megismerésen, tapasztalatokon, kísérleteken alapuló megfigyeléseket, oktatást .Az iskola elnyerte az Ökoiskola valamint a „Madárbarát” iskola címet.
e) Testi-kinesztetikus tehetségterület: Emelt óraszámban oktatjuk a testnevelést. A mindennapos testnevelés sikerélményhez juttatja a gyerekeket, erőnlétük, vérkeringésük és mozgáskoordinációjuk fejlődik.
Ehhez magas színvonalú szakmai és tárgyi feltételrendszerrel rendelkezünk.
f) Térbeli-vizuális tehetségterület: A finommotoros koordináció-, a szem-kéz koordinációjának fejlesztése, az alkotási és az önkifejező készség fejlesztése érdekében rajzszakkört is működtetünk alsó és felső tagozaton egyaránt.
Tehetségpontunk hatóköre elsősorban intézményünk. Ugyanakkor a szabadidőben szervezett tevékenységeken a saját tanulóink mellett részt vesznek a tanulók szülei, illetve a vonzáskörzetébe tartozó lakók és szervezetek is. Intézményünk a mikrokörnyezet számára nyitott, szülői fórumok, értekezletek, fogadóórák, nyílt napok, családi napi rendezvényeink, programjaink révén tudjuk a szülőket tehetséggondozó programjainkba bevonni. Tervezzük hatókörünk szélesítését kerületi és országos tantárgyi versenyek megszervezésével és lebonyolításával is, a kerületünkben működő tehetségpontokkal történő kapcsolat kiszélesítésével.
Együttműködünk külső szervezetekkel
Kapcsolatot tartunk a kerületi zeneiskolával: közös rendezvények, kihelyezett zeneoktatás, zenei előkészítő. Együttműködünk a kerület óvodáival.
A tehetséggondozás érdekében az alábbi intézményekben szervezzük meg különböző programok látogatását
• Angyalföldi Gyermekház
• Szabó Ervin Gyermekkönyvtár
• Budapesti színházak, múzeumok
• Közművelődési intézmények
• Állatkert
• Fővárosi Vízművek
• Duna-Ipoly Nemzeti park
Arra törekszünk, hogy tanítványaink legyenek képesek saját értékeiket felfedezni, képességeiket kibontakoztatni. Célunk a jó értelemben vett versenyszellem, küzdeni tudás, a célok elérését célzó magatartás kialakítása. A tanítási órákon az eddigieknél is kiemeltebben figyelünk a tehetséges tanulók felismerésére és fejlesztésére.
A kiválóan működő szakköreink munkájába még több tanulót vonunk be.
Speciális programjaink:
Tehetségazonosításban
- Mini Manó ovis olimpia (játékos sportversenyek óvodásoknak)
- Pöttöm Pódium (zene, tánc, dráma előadások alsó tagozaton)
- Iskolakóstoló (óvodásoknak)
- Folyosó Galéria kiállítása
Tehetséggazdagítás
- Klub péntekek (művészeti foglalkozások)
- különböző sportági bemutatók
- idegen nyelvi játékos fejtörők klubja
- közösségi pontverseny (iskolai szinten)
- Kis Tudós vetélkedő
- tantárgyi hetek programjai
- kísérletező órák
Iskolánk költségvetéséből finanszírozza a szakkörök működését és a szükséges anyagi feltételek egy részét is. Biztosítja a megfelelő helyet és a szakképzett személyi feltételeket. Folyamatosan figyeljük a pályázatokat, és maximálisan próbáljuk kihasználni az általuk kínált lehetőségeket.