A Tehetségpont megalakításának alkalmassága számos tényezőre épül, a szakmai tapasztalatot, a képzett munkatársakat, a bevált módszertanokat, valamint az elkötelezettséget is magukban foglalják.
1970-ben a városban először iskolánkban valósult meg a német nemzetiségi nyelv oktatása. A nyelvoktatás terén azóta is nagy hangsúlyt fektet intézményünk a tehetséggondozásra és a testvérvárosi kapcsolatok ápolására. Az elmúlt években több alkalommal nyílt lehetőség iskolánk diákjainak anyanyelvi környezetben a nyelv gyakorlására. Nyelvi szakkörökön és felzárkóztató foglalkozásokon igyekszünk felkészíteni tanulóinkat az alapfokú, illetve középfokú nyelvvizsgákra angol és német nyelvből egyaránt. Tanulóink levelező, városi, megyei illetve országos versenyeken is szép eredményeket érnek el.
Először 2007-ben, majd 2011-ben második alkalommal is, végül 2014-be újból elnyertük az ÖKO iskola címet, így örökös ÖKO iskola lettünk.
Az évente megszervezésre kerülő erdei iskolai programjaink kiváló alkalmat teremtenek a tanulók kreatív gondolkodásának fejlesztésére, a természeti jelenségek megfigyelésére, az események közötti összefüggések megláttatására, a tehetséggondozásra.
A magyar nyelv és irodalom tantárgy keretein belül szintén már 1. osztálytól elindul a tehetségígéretek felfedezése versmondás, mese- és prózamondás, helyesírás, szépírás területen. Versmondóink, mesemondóink a városi, megyei, területi és nemzetközi versenyeken dobogós eredménnyel szerepelnek.
A testnevelés órákon folyó tudatos szakmai munkának és a sportköri tevékenységnek köszönhető, hogy diákjaink évek óta számos megyei és országos első helyezéssel térnek haza a különféle sportágakban - grundbirkózás, atlétika, röplabda, floorball - megrendezett versenyeken, diákolimpián. Az előző tanévben 94 sportversenyen vettek részt tanulóink, összesen 89-en, ami a tanulólétszám 26 %-a.
Évek óta eredményesen működik a kézműves szakkörünk, illetve ennek folytatásaként a nyári kézműves tábor, továbbá elkezdte működését a 4-8. osztályos tanulók számára a művészeti szakkör is. Tanulóink elsajátítják többek között a tűzzománc technikát, üvegfestést, agyagozást, korongozást, égetést, szövést, fonást, gyöngyszövést. Több alkalommal értek el tanulóink rajzpályázatokon dobogós helyezést.
Igazgatóként úgy gondoltam, hogy a tehetséggondozás az egyik terület, melyet még jobban erősítene kellene, mint eddig. Éppen ezért tehetséggondozás területen írtam meg - sikeresen - mesterprogramomat, melynek megvalósítása 2022. január 1-től 2027. december 31-ig tart. „ A jövő a gyermekeinken múlik. A mi feladatunk pedig az, hogy segítsünk nekik kibontakoztatni a mindannyiukban ott rejlő tehetséget.” – írja Csíkszentmihályi Mihály Tehetséges gyerekek című könyvében.
Régen az iskolai tananyag, a tartalmi szabályozás viszonylag lassan változott, hiszen nem volt túl gyors a fejlődés. Az iskola az állandóság bástyája volt, átörökítve a kultúra értékeit. Ma más a helyzet, mivel az ismeretek bővülése felgyorsult. Társadalmi igénnyé vált a tudás állandó megújítása, a személyek, közösségek és intézmények tanulási potenciáljának emelése. A középiskolák, a főiskolák, egyetemek, a munkaerőpiac mind valamiben tehetséges egyénre vágyik. Sokkal könnyebb úgy középiskolát, munkahelyet választani, ha ismerjük magunkat, tudjuk, mi az erősségünk. Tehetségfejlesztő programunk ezáltal a paksi, Tolna megyei középiskolák, munkáltatók számára is hasznos lehet.
A Paksi Német Nemzetiségi Önkormányzat figyelemmel kíséri és támogatja iskolánk működését, mert számukra is értéket képviselünk a német nemzetiségi nyelv oktatásával, a hagyományok ápolásával. Velük is együttműködni kívánok, főleg a nyelvi tehetséggondozás területén.
A fenntartó, a Szekszárdi Tankerületi Központ elismerését is szeretném kivívni azáltal, hogy dinamikusan fejlődő, innovatív iskolája vagyunk.
1-3. évfolyamon általános tehetségfejlesztés történik, 4. évfolyamon pedig a tehetségazonosítás a következő területeken és módon. 1. Szókincs felmérése - NoVo teszt. 2. Problémamegoldó képesség felmérése - SAM teszt. 3. Mechanikai gondolkodás felmérése - TOM teszt. A tehetségazonosítást mindenekelőtt pszichológiai felmérésekre alapozzuk, amelyeket az osztályfőnökök végeznek a negyedik évfolyamon, a tanév végén. Tanulóinkat a következő alapterületeken mérik:
• figyelem (mennyiségi és minőségi mutatók alapján),
• memória (verbális és figurális),
• logika,
• problémamegoldó gondolkodás.
A mérési eredményeket értékelve százalékos arányban kapjuk meg a tanulók teljesítményét és ennek tükrében javaslatot kapunk a beválogatásra. Általánosságban a 70% fölött teljesített tanulókat érdemes nagyobb mértékben terhelni, de ez természetesen csak egy viszonyszám, a válogatást mindig az osztályközösség figyelembevételével végezzük.
A mérési eredmények ismeretében (melyek csupán egy egyszeri teljesítményt tükröznek) kikérjük az osztálytanítók véleményét, hiszen ők ismerik legjobban a gyerekeket. Ezt követően levélben felajánljuk a szülőknek és gyermekeiknek a képzési területeket, amelyekből választhatnak. Ilyenkor nem csak a kiválóan teljesítő gyermekek jelentkezhetnek, a többieknek is felajánljuk a lehetőséget, hogy részt vegyenek a fejlesztő foglalkozások, szakkörök valamelyikén.
A beválogatás szempontjai tehát a következők:
• az azonosító mérések eredménye,
• a tanító véleménye, javaslata,
• a szülő és gyermeke igénye.
Matematikai-logikai tehetségek : A logikai és problémamegoldó képességek fejlesztése kiemelten foglalkozó matematikai tehetséggondozással, amely kiterjed a versenyekre való felkészítésre.Művészeti és kreatív tehetségek : A kreatív tevékenységek, különösen a vizuális művészetek és a zene terén tehetséges fiatalok számára rendszeres művészeti foglalkozásokat, kiállításokat és bemutatókat szervezünk, lehetőségeket adva a kibontakozásra és a közönség előtti szereplésre. Két kézműves szakkörünk és énekkarunk is működik, illetve a dráma szakkör is segíti a tehetségek kibontakozását.Sporttehetségek : A testi képességek fejlesztése a sportban kiemelkedő fiataloknak külön edzéseket, sportversenyeket szervezünk, hogy mind a fizikai, mind a mentális erőnlétüket fokozzuk. Beléptünk az Aktív iskola és a Millió lépés programba is.
A fenntarthatóság érdekében aktívan működtetjük iskolánk alapítványát, a Gyermekeinkért, Jövőnkért Alapítványt, mely segít a tehetségfejlesztő munkák finanszírozásában. Nemcsak az utaztatást és a nevezési díjat tudjuk ezáltal biztosítani a szülők és tanulók számára, hanem minden évben minden tanulónk egyszeri belépési díját valamilyen kulturális, művészeti vagy sport rendezvényre. Ezeken kívül színvonalas iskolai programok finanszírozása is az alapítvány segítségével történik, ahol a tanulók - tudtukon kívül - nemcsak közösségfejlesztésen vesznek részt, hanem az egyes programokkal fejlődik személyiségük is, illetve körvonalazódik, ki miben tehetséges. Minden évben újabb szponzorokat próbálunk keresni, továbbá a szülők anyagi és erkölcsi, továbbá kétkezi segítségére is számíthatunk. Továbbá fenntartónk is minden segítséget megad nekünk a fenntarthatóság érdekében.
Fontos, hogy hosszú távú fenntartható terveket dolgozzunk ki és valósítsunk meg, hogy a Tehetségpont folyamatosan fejlődjön és széles körű támogatást élvezzen. További pályázatok, közösségi bevonás és szülői támogatás, rendszeres visszajelzések és értékelések, digitális infrastruktúra fejlesztése és alapítványunk működése mindezt lehetővé teszik. A fenntarthatóság érdekében fontos, hogy a Tehetségpont tevékenysége mindig naprakész és a legújabb szakmai ismeretekre épül: Munkatársak képzése, innovatív