Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Merj tudni! Bármit és bárhol

2013. november 1.

Interjú Nászai Annával a TEDx Konferencia kapcsán.

Nászai Anna a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium végzős diákja. Nyáron részt vett a Summer School of Science nyári képzésén, ahol szupravezetőkről tanult. Jelenleg Farkas Dezsővel közösen a november 23-i TEDx Konferenciára készül fel egy több hetes prezentációs tréning során. 
 
Mivel foglalkozol mostanában, hogyan telik egy átlagos napod?
A Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium végzős diákja vagyok biológia tagozaton, de emellett még a matematikát és a kémiát is emelt szinten tanulom. Egy átlagos napom 8 óra munkából áll. Délután háromig koptatom az iskolapadot, utána 6-ig valamilyen különórára megyek (kémia, angol, szalagavató táncpróba). Hazaesve pedig próbálom összegezni a napot egy éjfélig tartó tanulásmaratonnal, aztán 6 óra alvás után kezdek mindent elölről.
 
Mi lesz a te láthatatlan történeted? 
Idén nyáron alapítványi támogatással eljutottam a horvátországi Požegába, a Summer School of Science nevű nyári iskolába, ahol olyan lehetőségek nyíltak meg előttem, amikre korábban nem is gondoltam. A lehetséges választható projektekről előzetesen kaptunk rövid leírást. Ezek alapján természetesen egy biológiásat szemeltem ki. Az első nap végére a mégis a „Hogyan öljük meg a szupravezetést?” címűt választottam. Az egynapos budapesti tréning után viszont rájöttem arra, hogy nem csak a szupravezetőkről fogok előadást tartani, hanem főleg arról, hogy ez a nyári kaland az én életemben mit jelentett, és hogyan tudtam összeegyeztetni a biológiás életemet a fizikás-kémiás szereppel.  
 
Volt már alkalmad nagyobb közönségnek előadni?
Mostanában a legnagyobb közönség, akinek előadok az osztályom. Életem során a legtöbb ember, akinek előadtam körülbelül 700 fő volt, egy általános iskolai tavaszváró ünnepségen.  Tudni kell erről, hogy alsós voltam, talán negyedikes lehettem, és egy madárhangokat utánzó szavakat is tartalmazó verset szavaltam. A vers közepén pedig egy olyan "csiripelő" szóban akadt meg a nyelvem, amiben előtte soha és a saját bénaságomon elnevettem magam. Nem tudom a közönség hogyan értékelte az öniróniámat, de a vers többi részét a kuncogás visszafojtásával küszködve mondtam végig. A mostani előadásra azért nem tervezek ilyen akciót.
 
Milyen segítséget kaptál az egynapos tréningen? 
Az egynapos trénig arra volt jó, hogy rájöjjek: ez a TED-es szereplés nem egy tudományos előadás, hanem olyan esemény, amin az emberek megoszthatják egymással azt a problémát, amire ők már megoldást találtak azért, hogy ezzel más, hasonló problémával küzdők életét segítsék. Tehát mikor ott voltam, nekem is úgy kellett átgondolnom a táborban töltött időszakot, hogy az másoknak is hasznos legyen. Végül arra jutottam, hogy a témám a Sapere aude! (Merj tudni!) lesz, és még kiegészítettem annyival, hogy bármit és bárhol. Bármit, ugyanis én sem a saját témámban próbáltam ki magam a táborban, mégis nagyon élveztem, és meg is álltam benne a helyem. Szerintem másoknak is érdemes lenne néha kiszélesíteni a látókörüket, és kevésbé specializálódottan gondolkodni. Bárhol, mert a világ sem véges, és lehet, hogy valakinek csak éppen arra van szüksége, hogy kimozduljon a hétköznapi világából és megszabaduljon a bélyegeitől. Bombera Kriszta jelenléte nagyon motiváló volt, és felhívta a figyelmünket arra, hogy egy előadónak mennyi dologra kell figyelnie, mennyire nehéz a nézők figyelmét felkelteni. Elmondta, hogy a nézők 80%-ban csak a külsőségeket figyelik, 20%-ban a mondandót, és abból is csak három információt jegyeznek meg. Tehát ha szükséges, azokat az információkat többször meg kell ismételni. Az első rövid beszédünk után ő is elmondta, hogy rajtunk milyen külsőségeket vett észre. Innen tudom, hogy beszéd közben billegek a magassarkúm sarkán, míg egy másik fiatal a hasát simogatja beszédközben. A másik dolog, ami nagyon tetszett, hogy elárulta, hogy szokott direkt hibázni. Hogy miért hibázna bárki is direkt? Hát hogy felfigyeljenek a nézők a hibára, mert az is érdekesebbé teszi az előadót. Nagyon szimpatikus volt benne, hogy a második beszédünk után személyre szabottan elmondta nekünk az észrevételeit és tanácsait.  
 
Milyen konkrét gyakorlatokkal, feladatokkal készültök a tréning keretében a TED-re?
Egyik tréneremmel, Berta Ferenccel egy asszociációs tesztet töltöttünk ki, aminek nyomán el tudtuk indítani a beszélgetést. Sokat kérdezett tőlem, és nagyon meglepett mikor a válaszaimat jegyzetelte és néha megjegyezte, hogy "na, ez jó, ezt te is írd le magadnak". Kaptam házi feladatot is tőle, háromoldalas folyószövegben kellett összegyűjtenem a gondolataimat, ami akár már az előadásom szövege is lehetne. A többi november 23-án kiderül.
 
Videó a TEDxYouth@Budapest kommunikációs tréningről