Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Népesítsük be a Tehetségházat!

2022. május 25.

Pályaorientációs játéknapok és játékdélutánok a Matehetsz szervezésében

Mik az erősségeim? Miben vagyok különleges? Milyen lépések kellenek, hogy elérjem a céljaimat? Melyik felsőoktatási szak illik hozzám? - Ezek a fő kérdései Pályaorientációs játéknap és játékdélután a Tehetségházban elnevezésű pilot programunknak, amely április elején indult útjára.

A Matehetsz 2006 óta dolgozik egy országos Tehetséghálózat és 2016 óta a tutorhálózat kialakításán. 2022-re számos fiatallal, szakemberrel és intézménnyel kerültünk így kapcsolatba. A Nemzeti Tehetség Program keretében indult NTP-HTSZ-EU-M-21 számú pályázatunk megvalósítása során sem szerettük volna elengedni a korábbi munkánk során a Matehetsz, valamint a Tehetséghálózat intézményeinek látókörébe került fiatalok kezét. A két hálózat segítségével elérhetővé vált számos 13-17 év közötti tehetséges fiatal. Nekik hirdettük meg a pályaorientációs programot.

Tehetségtanácsadók, pályaválasztási szakemberek támogatásával kiscsoportos beszélgetéssel, fejlesztő játékokkal támogatjuk a fiatalokat abban, hogy jobban megismerjék önmagukat, tehetségüket, nagyobb valószínűséggel induljanak el a nekik legjobban megfelelő életpálya felé.

A program pilot projekt jellegéből adódóan olyan célokat tűztünk ki magunk elé, amelyek a folytatásban egy kibővített, átfogóbb programhoz kínálnak fontos tapasztalatokat -egy későbbi, nagyobb ívű, éveken átívelő programhoz kialakítva a legeredményesebb, leghatékonyabb, a képességfejlesztéshez segítő tematikát. Másik, nem titkolt célunk az volt,- amit a pandémiás helyzet most először tett lehetővé - hogy végre bemutassuk mit adhat a Tehetségház az ide látogató fiataloknak.

A felhívás kiküldésre került a tutoráltaknak és szüleiknek, valamint a Tehetségpontoknak e-mailben, de a tutor kollégákat is megkerestük a lehetőséggel, telefonon is. Első körben a felhívást a 15-17 éves középiskolásoknak hirdettük meg. A tutorok és a Tehetségpontok visszajelzése alapján azonban, ahogy korábban is terveztük, az általános iskolásokra (7-8. osztály) is kiterjesztettük a lehetőséget, hiszen a középiskola kiválasztása előtt már foglalkoztatja ez a kérdés a diákokat.

A program elemei

Játéknap

  1. életpálya workshop,
  2. különféle tehetségterületekre építő kincskeresőjáték,
  3. valamint a különféle tehetségterületek fejlesztését támogató társasjáték-szoba keretében.

Játékdélután

  1. életpálya workshop,
  2. különféle tehetségterületekre építő kincskeresőjáték.

Minden blokk kb. 1,5 óra, forgószínpad szerűen, párhuzamosan dolgozik 2-3 db 4-7 fős kis csoport.

Az „Életpálya workshop” segít az egyéni erősségek felismerésében és a célok megfogalmazásában, hogy a fiatalok tudatosan tervezhessék jövőjüket. A program elemeinek jellemzői: A 4-7 fős, kiscsoportos beszélgetés (workshop) egyik felében önismereti játékok segítették a feladatra való ráhangolódást, valamint azt, hogy jobb önismerettel lássanak neki az Orientify karriertesztje kitöltésének, mely célzottan pályaválasztás előtt álló fiataloknak szól. A teszt megmutatja, hogy melyik az elsődleges, másodlagos és harmadlagos karriertípusuk a válaszok alapján, milyen tulajdonságok jellemzik leginkább az érdeklődési profilt, milyen főbb karrierirányok valók a válaszadónak, és milyen képzések vezetik őket a nekik ajánlott szakmákhoz. Partnerünk, a HiSchool önkéntes trénerei, coachok dolgoznak az életpálya workshop során a fiatalokkal. 

A játéknapok és játékdélutánok másik eleme a kifejezetten a Tehetségházra fejlesztett kincskeresőjáték, ahol a különböző feladatok más-más tehetségterületre építenek, hogy a fiatalok felismerhessék magukban az esetlegesen még rejtett erősségeiket is. Ugyanakkor az ismeretlenekkel végzett közös munka különféle soft-skillek fejlesztését is elősegíti. A játék végén társasjátékokat, Álmok álmodói kiállításra szóló belépőket és egyéb ajándékokat találnak – ez a kincs, amit elnyernek.

A játéknapokon a harmadik programelem a különféle tehetségterületek fejlesztését támogató társasjáték-szoba. Számos fejlesztő társasjáték közül választhatnak a diákok, kollégáink elmagyarázzák a szabályokat és ezt követően önállóan játszik a csoport.

A Matehetsz munkatársaként nagy öröm látni hétről hétre a vidám és elégedett arcokat egy-egy játéknapot vagy délutánt követően. Jó érzés hallani, hogy búcsúzáskor még lelkesen mesélik egymásnak, hogy kinek milyen pályát javasolt a teszt és megvitatják, hogy ki milyen társasjátékot választott magának a kincskeresés után és miért. Reméljük, hogy a pilot projektet követően, a program majd szélesebb kör számára is elérhetővé válik, akár úgy is, hogy nem mindenki a Tehetségházba jön, hanem az intézményekbe is „kivihetővé válik” majd a Pályaorientációs játéknap és játékdélután.

 

Szöveg: Morvai Hajnalka

 

További képek a játékdélutánról az alábbi képgalériában láthatóak.