Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Divattervezés tehetségtámogatással

2017. december 13.

Interjúnkból egy olyan különleges intézményt ismerhetünk meg, amelyben a divattervezés és a tehetséggondozás egymástól elválaszthatatlanok. S. Hegyi Lucia iparművész, a hazai divatbrand megalkotója, a tehetségek támogatásának céljából alapította meg a Lucia Divatakadémiát. A tehetségek aktuális lehetőségeiről, a szakmai utánpótlás fontosságáról, a személyiség fejlesztésének sokszínűségéről kérdeztük.

Milyen lehetőségei vannak egy divattervezés iránt érdeklődő fiatalnak ma?

Úgy gondolom, hogy napjainkban nagyon sok lehetőség adott az erre nyitott fiataloknak, azt azonban fontosnak tartom megemlíteni, hogy annak érdekében, hogy valaki sikeres legyen ezen a pályán, rengeteg alázat és még több befektetett energia szükséges. Egy tervezőnek a tervezési folyamat minden egyes szakaszát át kell látnia, ha azt szeretné, hogy a későbbiekben ne tudják megvezetni.

Mitől különleges a Lucia Divatakadémia, miben nyújt többet mint más intézmény?

Business területen olyan kurzusok érhetők el nálunk, amelyek a hazai oktatásból hiányoznak, a kreatív képzéseinknél a divattervezés különböző folyamataira pedig – mint a varrás és a modellezés - a festőművészethez vagy a szobrászathoz hasonlóan művészetként tekintünk. Akadémiánkon az ország legkiválóbb szakemberei oktatnak, a kurzusaink között megtalálhatók csoportos és egyéni tanrendes képzések is. Ez utóbbiak személyre szabott időbeosztásban és órarendben az egyéni igények és célok alapján kerülnek megvalósításra.

Mennyire terjed ki a Divatakadémia tevékenysége az ide érkező fiatalok pályaorientációjára? Hogyan segítik őket a megfelelő út megtalálásában?

Minden diákunknak először az orientációs hetünket ajánljuk, ami tulajdonképpen nem más, mint egy divatipari pályaválasztási tanácsadás. Ezt a tanácsadást gyakran az egyéni tanrendbe is beépítjük. Az orientációs hét során egy személyre szabott feladatsort állítunk össze, melyet a feladatok elvégzése után szakembereink értékelnek ki. A célunk az, hogy a résztvevő a feladatokon keresztül jobban megismerje személyiségét és tehetségét, illetve kiderüljön, hogy ezeket mely szakterületen tudja a leginkább kibontakoztatni. Ezzel rengeteg időt, energiát és pénzt spórol önmagának. 

Hogyan lett Ön a fiatal tehetségek támogatója?

Amikor a saját szakmámat kezdtem tanulni, nagyon szerencsés voltam, mert rengeteg mentort kaptam. Önzetlenül segítettek és tanítottak, amiért nagyon hálás voltam. A fiatal tehetségek támogatásával a nekem mutatott példát viszem tovább. A pályám kezdete óta fontos volt számomra a szakmai utánpótlás támogatása, ezért a Luan by Lucia Divatház több mint 15 éve szakmai gyakorlati helyként működik, tulajdonképpen ennek köszönhető, hogy 2012-ben megalakult a Lucia Divatakadémia. Emellett nagy büszkeséggel tölt el, hogy 2016-tól a Magyar Tehetség Nagykövete lettem.

Miből merít inspirációt a mindennapok során a tervezői munkához?

A hozzánk érkező vendégek személyiségéhez készítjük el az alkotásokat, így inspirációs forrásként leginkább ez szolgál alapul. A találkozók során megnézzük vendégünk személyiségét, színvilágát és a hiánypontjait, ugyanakkor az elképzeléseire és igényeire is nagy figyelmet fordítunk. Ezt egy egységként kezelve alkotjuk meg közösen a terveket.

Melyik munkájára a legbüszkébb és miért?

Az összes alkotásomra büszke vagyok, hiszen vendégeink kisugárzásában és önbizalmában változás érhető el, amihez a ruha egy eszköz a kezemben. A közös munka során formákkal, színekkel és férfi és női energiákkal dolgozom, a hiányt feltöltöm, a túlzásokat tompítom, az erősségeket pedig kiemelem. A ruha elindít egy változást, ugyanakkor szem előtt kell tartani, hogy a vendégünk életének melyik szakaszában tart és ahhoz kell a ruhát elkészíteni. Nagyon fontos, hogy ezt tiszteletben tartsuk. A végső összhang megteremtéséhez – azaz, hogy mindhárom síkon (fizikai, szellemi és lelki síkon) egységben legyünk önmagunkkal - a személyiségnek fejlődnie, a túlzásoknak pedig csökkennie kell. A Divatházunk egyik fő küldetése, hogy a személyiséged terén is légy nyitott, hogy teljesebbé válj és ne csak a ruhától várd a változást.

Milyen további társadalmi elkötelezettségből álló aktivitásai vannak még?

Büszkék vagyunk rá, hogy - a második vonalunk - az LBL márka kollekcióit két szezononként új, kiemelkedő tehetségű fiatal tervezők álmodják meg és keltik életre a mentorálásommal. Ezzel lehetőséget biztosítunk a számukra, hogy megismerkedhessenek a kollekciótervezés és -készítés gyakorlati oldalával. A tervezőket ilyenkor bedobjuk a mély vízbe (persze közben fogjuk a kezüket) és élesben próbálhatják ki, milyen, ha a tervezéstől a divatbemutatókon át egészen a kollekció fotózásának lebonyolításáig mindent át kell látniuk, az ezzel járó kihívásokat is. A tervezők nevével fémjelzett, több szezonon át viselhető, hosszú életciklusú darabok eladásából származó bevétel 10%-ával pedig Divatházunk minden szezonban egy kiválasztott civil szervezetet segít.

Divatakadémiánk az ünnepekhez közeledve rendszeresen indít jótékonysági kedvezményezéseket. Tavaly például PaymorePocket néven jótékonysági gyűjtést szerveztünk és Lucia Divatakadémiás pénztárcákat osztottunk szét annak, aki szeretett volna részt venni a kezdeményezésben. A pénztárcákba a fast fashion márkáknál vásárolt termékek árának az 5%-át gyűjthették össze a résztvevők. Ezt az összeget olyan családokhoz juttattuk el, akik a fast fashion márkáknak beszállító gyárakban dolgoznak.

Idén jótékonysági babavarrást szervezünk, ahol minden kedves résztvevőnk varrhat egy macit a Divatház kiváló minőségű alapanyagaiból. Az így elkészült macikkal pedig azokat a gyermekeket szeretnénk megajándékozni, akik az ünnepeket a kórházban töltik. Divatházunk emellett több szervezettel is együttműködik és fogad nehéz sorsú diákokat szakmai gyakorlatra külföldről, legutóbb tavasszal járt nálunk Finnországból egy diáklány.

Hogyan épül be és milyen pozitív hatása van a személyiségfejlesztésnek a Divatakadémián?

A csoportos és az egyéni képzéseink, illetve a szakmai gyakornoki programjaink során kiemelt figyelmet fordítunk a személyiségfejlesztésre, a professzionális hozzáállás tréningjére és az egészséges önértékelés/önbizalom kiépítésére. Példának hadd említsem Personal branding kurzusunkat, mely esetében személyiségünk jobb megismerése szerves részét képezi a tematikának, mert úgy gondoljuk, hogy a hiteles én-márka kialakításának ez az egyik feltétele, akár az üzleti, akár az akadémiai életben mozog az illető. Ennek a képzésnek a célja végső soron pedig az, hogy a résztvevőket a személyiségüket leginkább tükröző márka kialakításához segítsük hozzá.

A diákoknak lehetőséget biztosítunk arra is, hogy szakmai gyakorlatra jöjjenek hozzánk. Velük a vendégeinkhez hasonlóan nemcsak szakmai téren, hanem a személyiség szintjén is foglalkozunk. Ezeknél a diákoknál azt tapasztaljuk, hogy a döntő többségüknek nincs vagy csak kicsi az önbizalmuk. A nálunk töltött gyakorlati időszak alatt nemcsak szakmai téren, hanem a személyiségük fejlesztésében is segítjük őket. Mindig nagy örömmel tölt el bennünket, ha a diákjainkban rejlő kreativitás előhívásával és önbizalmuk növelésével egy mindhárom síkon egységben lévő embertől köszönhetünk el a szakmai gyakorlat befejezése után.

Fotók: György Kata, Kiss Ági és Mayer András